Monday 23 December 2013

Menyimpan Kenangan Lalu







Hai Asalammualaikum korang. Fuhhh ini hari aku penat betul, dok mengemas buku-buku sekolah aku. Ngah dok mengemas terjumpa pulak satu buku ni, dekat bawah timbunan buku yang dah tinggi cam Gunung Kinabalu tu heeee..... Aku pon ambik buku tu and baru nak buang dalam kotak sampah, macam dah tak guna jep. Tapi sebelom nak buang tu aku kasik tengok dululah apa isi buku tu. Tup, tupp mana tahu ada benda penting er an, an, an heeee.... Erm bila baca buku tu, sah aku terus tak jadi buang bukunya. . . Mesti korang menggila nak tahu apa isi buku tu an? Ok becontinue hehehe... menyirap jekan rasa. Ok buku tu adalah DiaRI lama yang aku tulis. Dah lama aku tak tulis DiAri sejak aku start jadi pelajar STPM ni. Bila aku baca balik diArI aku ni kelakar pon ada rasanya segala kenangan silam aku yang merangkumi pahit, manis dan secukup rasanya semua ada heee....








Ko orang tahu tak apa kebaikan menulis DIaRi ni??? Bagi mereka yang tiap-tiap malam dok menulis dekat dIaRi tu mestilah tahu apa kebaikannya hee....

DiaRi bagi aku adalah teman yang amat berharga, yang memperkaya hidup aku dalam banyak cara. Sebenarnya DiaRi ni merupakan rujukan yang paling berharga tahu. Sebuah DiaRi mampu mebawa kita ke masa silam yang tak dapat kita nak kembali. Lainlah Kalau ada mEsiN MaSa an macam dalam cite Doraemon tu heeee... Biasanya aku akan catatkan perkara yang paling happy dalam kehidupan seharian aku. Tak kurang jugak kalau masa stres, sedih, marah, cemburu dan segala perasaan yang berunsur emosi akan turut ditulis dkt diAri aku ni. Bagi aku DiaRiLah menjadi tempat luahan perasaan untuk aku kurangkan tekanan hidup huhu... Menulis diari juga boleh dikatakan sebagai satu cara untuk aku muhasabah diri dan memperbaik diri ke arah yang lebih sempurna. Dalam kehidupan ni tak semua benda kita jadi baik betul tak? Sebab manusia tu tak terlepas dari membuat kesilapan. So setiap kesilapan yang aku lakukan akan aku jadikan pengajaran terhadap diri aku.



Kalau korang yang baru nak tergerak hati menulis DiaRi ni, cubalah tulis dengan perkara yang happy dulu. Ala, sebelum tidur 10 minit pon jadi ar spend time untuk tulis catatan hidup korang pada hari tu. Sekarang ni maybe orang dah tak gemar tulis diaRi dalam buku sebab sekarang dah banyak gejet macam telefon pintar yang membolehkan korang catat diari dekat situ. Tak kesahlah dekat mana korang nak tulis janji korang ingat peritiwa hidup korang yang "MenyImpaN banyak KenaNgan Lalu" heee... Ok lah Selamat Berjaya Menulis Diari Korang ok.

No comments:

Post a Comment