Friday 6 June 2014

Semangat Yang Tinggi Dan Bakat Yang Diperolehi Membuatkan Muhammad Ali Menjadi Peninju Terhebat


Hai korang semua. Hari ni aku nak bawak cerita mengenai seorang peninju. Aku pun seorang peninju jugak cehh wahhh… Takdalah aku just orang biasa je, setakat bila aku tertekan tu adalah jugak pergi tinju pokok pisang atok aku… Lepas tu mulalah dia dok jerit nama A*********** Haha… Hanya itu je cara nak kurangkan tekanan bagi aku, maaf ya tok heee… Aku pasti korang semua dah tahukan apa itu tinju? Kalau yang tak tahu tu, tinju ni adalah satu seni mempertahankan diri dan biasanya dipelopori oleh golongan lelaki lah setahu aku. Kisah seorang peninju kulit hitam yang bakal aku bawak ni adalah bukan seorang peninju biasa. Malah dia bertinju dengan penuh semangat dan usahanya yang begitu gigih membuatkan dia telah berjaya mengubah hidupnya daripada seorang yang miskin kepada seorang yang kaya raya serta berjaya.


           


Muhammad Ali adalah satu lagi nama yang menjadi sebutan ramai di seluruh pelosok dunia selama lebih dua dekad. Beliau adalah seorang peninju teragung dunia yang telah berjaya menduduki singgahsana kejuaraan tinju dunia selama beberapa tahun. Muhammad Ali telah muncul sebagai tokoh lagenda di dalam arena tinju pada akhir abad ke-20 ini. Belum ada seorang peninju dunia sebelum dan sesudah beliau yang standing dengan beliau. Namanya begitu teguh menguasai dunia tinju dalam jarak masa yang begitu lama kira-kira lebih kurang dua dekat ( tahun-tahun 60an dan 70an). Muhammad Ali pernah dilucutkan mahkota kejuaraannya dalam tahun 1964 oleh Persatuan Tinju Dunia apabila beliau enggan menyertai latihan tentera untuk dihantar berperang ke Vietnam. Ekoran dari keengganannya itu, Muhammad Ali dilarang bertinju selama tiga tahun mulai April 1967 hingga September 1970. Walau bagaimanapun apabila dibenarkan bertinju semula pada akhir 1970, beliau telah membuktikan kehebatan beliau sekali lagi kepada dunia bahawa beliau masih lagi mampu menewasakan semua peninju terhandal dunia. Seorang demi seorang dikalahkan oleh beliau. Kemudian Muhammad Ali berjaya merampas kembali mahkota kejuaraannya tanpa menghadapi banyak masalah.


                               

Muhammad Ali pernah kehilangan mahkota kejuaraannya sebanyak 3 kali kerana dirampas oleh pencabar-pencabarnya. Ternyata Muhammad Ali bukanlah peninju yang mudah mengaku kalah tetapi sebaliknya dia terus bangkit dari kekalahan dan berjaya menewaskan ketiga-tiga peninju berkenaan. Ini membolehkan beliau menjadi peninju pertama dunia yang telah berjaya menduduki singgahsana kejuaraan itu sebanyak tiga kali berturut-turut. Sesungguhnya tidak ada peninju lain yang sanggup berbuat demikian. Tetapi Muhammad Ali telah membuktikan kesungguhannya. Hanya peninju yang berjiwa besar dan tabah seperti Muhammad Ali sahaja yang mampu melakukan kesemua itu. Nyatalah beliau bukan calang-calang peninju dan begitu istimewa sekali. Adakah Muhammad Ali memang dikurniakan kepakaran meninju sejak kecil lagi tampa menjalani sebarang latihan? Jawapannya tidak sama sekali. Kerana setiap orang memiliki bakat, tetapi bakat itu perlu diasah supaya menjadi lebih hebat dan mantap. Ibarat belakang parang, jika belakang parang yang tumpul itu diasah selalu maka tidak mustahil ia juga menjadi tajam.


                               

Muhammad Ali tahu dia mempunyai bakat yang istimewa dalam sukan tinju. Sejak umur 13 tahun lagi dia sudah berangan-angan untuk menjadi peninju terkemuka dunia pada suatu hari nanti. Muhammad Ali telah memasuki gelanggang tinju di negaranya, Amerika Syarikat dalam usia belasan tahun. Muhammad Ali memang seorang peninju yang berbakat. Menyedari bakatnya menonjol dalam bidang itu, Muhammad Ali terus mengasah dan memupuk bakatnya sejak beliau masih di alam kanak-kanak lagi. Dia berlatih selama berjam-jam setiap hari terutama menjelang pertarungan. Latihan-latihan yang diperolehinya bukanlah percuma begitu sahaja. Dia dikenakan bayaran. Muhammad Ali terpaksa bekerja sewaktu dia tidak bersekolah bagi mendapatkan wang untuk membiayai latihan-latihan tinju yang diperolehinya daripada beberapa orang jurulati seperti Fred Stoner dan Joe Martin. Sejak beliau mula memasuki kerjaya tinju secara professional dalam tahun 1960 hinggalah beliau menamatkan kerjayanya dengan suatu kekalahan kiraan mata di tangan rakan selatihannya iaitu Larry Holmes, beliau hanya mengalami beberapa kekalahan sahaja. Itu pun dengan kiraan mata. Muhammad Ali juga pernah mengalami beberapa kekalahan yang tidak diduganya, terutama semasa beliau masih berada di kemuncak kerjayanya.

                           

Satu-satunya pengalaman yang paling pahit dilalui beliau ialah ketika dikalahkan oleh Ken Norton, seorang peninju yang berbadan agak kecil dan tidak begitu terkenal di arena tinju heavyweight. Ken Norton bukan sahaja berjaya mengalahkan peninju teragung Muhammad Ali malah dia juga berjaya memecahkan tulang dagu peninju yang beragama Islam itu. Muhammd Ali bukan sahaja menanggung malu akibat kekalahan itu malah dia juga terpaksa menanggung kesakitan yang amat perit sekali akibat tulang dagunya yang pecah itu. Selama beberapa hari peninju itu tidak dapat membuka mulutnya. Bukan setakat itu sahaja penderitaan yang terpaksa ditanggungnya. Dia juga telah dihina dan diejek serta dilontarkan dengan kata-kata kesat oleh mereka yang membencinya atau yang mendendaminya selama ini.

“Kita telah tewaskan awak! Awak anak haram!!”

“Dah habis, si mulut besar!”

Dan pelbagai lagi kata kesat yang dihemburkan ke arahnya oleh musuh-musuh beliau sebaik sahaja dia diumumkan kalah di tangan Ken Norton. Muhammad Ali tidak ada pilihan lain melainkan menerima segala-galanya itu sebagai dugaan dan cabaran kepada beliau. Beliau menerima segala ketentuan itu dengan sabar, tabah dan penuh insaf. Kejatuhan Muhammad Ali membuatkan beliau menanam suatu azam untuk menebus kembali segala bentuk penghinaan yang dialaminya itu dan merampas semula mahkota kejuaraanya.

“Bila saya setuju untuk bertarung, bererti saya sedia menerima segala akibatnya. Saya telah melakukan segala-galanya untuk memenangi pertarungan itu; tetapi andainya saya tewas juga, maka saya terpaksalah bangun dan kembali semula untuk bertarung, walau betapa hina sekalipun kekalahan yang saya deritai itu,”


                              


Itulah kata-kata semangat dan azam yang tersemat dalam jiwa peninju terkemuka dunia itu ketika mengalami zaman kejatuhan beliau. Muhammad Ali benar-benar telah membuktikan keazamannya itu, apabila beliau berjaya mengalahkan Ken Norton di dalam pertarungan ulangan beberapa bulan kemudian. Begitulah semangat Muhammad Ali dalam menghadapi setiap kekalahan beliau dan menjadi seorang yang kaya raya hasil kejayaannya dalam dunia tinju. Muhammad Ali juga menjadi pendakwah Islam, penderma yang pemurah dan pejuang Kaum Kulit Hitam dan hak-hak asasi manusia yang komited di tanah airnya.





Itulah serba sedikit yang dapat aku kongsikan dekat korang tentang semangat, cita-cita dan matlamat seorang isan yang ingin menjadi hebat di mata dunia. Persoalannya kini yang aku nak korang teliti, dapatkah Muhammad Ali mendaki ke puncak kejayaan sebagaimana yang telah dicapainya itu sekiranya beliau tidak mempunyai dan mengenal pasti bakat yang ada pada diri beliau? Dan aku ingin tanyakan kepada korang walaupun dia mempunyai bakat yang istimewa, andai kata beliau tidak berusaha mencanai, memupuk dan membangunkannya secara berterusan dan bersungguh-sungguh, adakah korang fikir Muhammad Ali akan berjaya dan mampu menjadi seorang peninju yang terkemuka dunia seperti sekarang.

Jawapannya, sekali tidak!

 

Jadi kenal pasti bakat korang, dan asahlah bakat itu serta jadikan bakat itu sebagai batu loncatan untuk korang berjaya ok !

No comments:

Post a Comment