Saturday 7 June 2014

Pentingnya Kuasai Ilmu Berkawan


:Puisi Buat Sahabat:

Kami sahabat takkan berpisah
Setiap watak banyak telatah
Membuat hari-hari kami menjadi meriah.


Kami sahabat takkan terpisah
Berjuang untuk kejayaan indah
Akan terus maju tampa mengalah.


Kami sahabat takkan terpisah
Pahit getir kami harungi
Moga persahabatan kami terus mewangi.



Mesti korang pelik an, kenapa tiba-tiba aku dok nak berpuisi bagai ini hari heee... Sebenarnya aku rindu teman-teman aku masa belajar di bangku sekolah dulu. Masing-masing dengan haluan sendiri sekarang, sementara dok tunggu panggilan Universiti. Tak tahulah di Universiti nanti kami bertemu kembali atau tidak. Aku ingin sekali kembali pada zaman persekolah. Tapi aku teringat kata atok aku masa aku kecil dulu. Dia kata "Selagi kita boleh sekolah kita sekolah, selagi bangku sekolah tu nak terima untuk kita duduk di atasnya dan belajar teruskan, tapi kalau bangku tu dah tak mahu terima kita lagi maka berakhirlah zaman persekolahan kita Cu". Aku tergerak hati nak menulis puisi, sebab dah lama tak menulis puisi heee... Teringat dekat teman lama, muncullah idea demi idea untuk aku menulis puisi ni. Korang pon mesti ada ramai kawan kan? Tapi dalam banyak-banyak kawan korang tu ada ke sahabat sejati yang sentiasa ada dengan korang dikala sedih, susah mahupun senang? Jika ada Alhamdulillah, korang berjaya membina tali persahabatan yang cukup erat.


   


Menurut agama Islam bersahabat, berkawan atau apa saja yang sama maksud dengannya bukan saja untuk memenuhi keperluan badaniah ataupun duniawi, bahkan sebagai tiket untuk mendapat naungan Allah SWT di akhirat kelak.
Perhatikan hadis ini.

"Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain naungan Allah; di antaranya ialah:


  • Pemerintah yang adil, 
  • Pemuda yang hidupnya sentiasa mengerjakan ibadat kepada tuhannya, 
  • Orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid, 
  • Dua orang yang berkasih sayang kerana Allah yang kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredhaan Allah, 
  • Orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk bersatu dengannya lalu ia menolak dengan berkata: “Aku takut kepada Allah!”, 
  • Orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya, 
  • Orang yang menyebut atau mengingat Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan sifat Jamal Allah." 
(Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)





Mari kita lihat perbezaan sahabat, kawan, rakan, dan kenalan:


Sahabat
Sahabat adalah orang yang memiliki rasa tanggungjawab terhadap diri kita, tetapi tidak memiliki hubungan darah. Dalam erti kata lain, sahabat bukan terdiri daripada adik-beradik tetapi berupaya mewujudkan hubungan yang mirip hubungan persaudaraan antara adik-beradik. Sahabat adalah orang yang banyak memberi manfaat dan kebaikan kepada kita, begitu jugak dengan kita.


Kawan
Kawan ialah seorang yang boleh berkongsi lebih dari satu perkara seperti minat, hobi, perasaan, perjuangan dan sebagainya biarpun bukan dari organisasi yang sama. Kawan ialah orang yang selalu berinteraksi dengan kita dan mengenali beberapa fakta peribadi mengenainya.

Rakan
Rakan ialah perantaraan antara kawan daan kenalan. Rakan ialah orang yang berkongsi minat, kerjaya, hobi, permainan, guru, kelas, matlamat dan sebagainya dalam satu organisasi atau kumpulan seperti persatuan, kelab, syarikat, pertubuhan dan sebagainya. Contohnya, ada rakan satu tingkatan, rakan satu sekolah, rakan satu kelab dan sebagainya.

Kenalan
Kenalan mungkin wujud sebagai rakan. Contohnya rakan chatting, rakan siber dan rakan blogger. Apabila mengenali seseorang itu dalam bentuk atau identiti tertentu, maka dia adalah kenalan. Kenalan adalah orang yang pernah berinteraksi dengan kita tetapi tidak dapat mengesahkan identiti atau kewujudan sebenarnya. Kita perlu berwaspada dengan kenalan-kenalan siber kerana, di luar alam siber, mereka tidak semestinya orang yang sama seperti yang kita pernah kenal di internet.


Hah ! Jadi korang ramai yang mana satu dalam 4 kategori tu? 

Cuba korang tengok diri korang sendiri, adakah korang ni jenis yang mudah mendapat kawan atau sebaliknya. Contohnya, korang mungkin pandai berkawan. Ramai pelajar  atau sesiapa pun suka berkawan dengan korang. Malah, korang boleh bergaul dengan mana-mana teman sekalipun sama ada mereka ini pelajar cemerlang, tidak cemerlang, pendiam, peramah, pemalu dan kaki buli sekalipun. Pandai berkawan adalah satu kemahiran. Jika korang tidak tahu kemahiran apa yang  korang ingin kuasai sewaktu belajar, aku akan cadangkan korang belajar kemahiran berkawan. Ini kerana, jika korang pandai berkawan,  korang boleh menyesuaikan diri  korang di mana sahaja  korang berada nanti. Bukan itu sahaja, kawan yang baik adalah satu faktor penting dalam mencapai kejayaan. Lihat disekeliling  korang. Lihat pada kawan-kawan  korang tidak kira  korang rapat dengan mereka atau tidak. Suatu hari nanti, ada antara kawan-kawan  korang itu akan capai kejayaan yang hebat dalam hidup mereka. Ada kawan  korang yang jadi terkenal suatu hari nanti. Ada kawan  korang yang akan berpangkat Dato’, Tan Sri atau Dato’ Sri nanti. Korang tidak nampak perkara itu sekarang. Jadi, jika  korang pandai berkawan, kawan-kawan korang ini akan membantu atau sekurang-kurangnya memberi semangat kepada  korang untuk berjaya suatu hari nanti.


"Menurut satu kajian di negara barat, lebih 80% pekerja dibuang kerja bukan disebabkan oleh masalah tidak pandai melakukan kerja. Tetapi mereka dibuang kerana mereka mempunyai masalah dalam sikap terutamanya masalah dalam bergaul dengan rakan sekerja"


Semasa korang berusaha untuk berjaya di zaman persekolahan dan universiti, korang mungkin lakukan untuk kejayaan peribadi korang je kan? Korang bekerja keras belajar dan mengulangkaji dan hasilnya mendapat kejayaan individu. Di tempat kerja, kejayaan korang bukanlah kejayaan individu. Sebaliknya korang perlu bekerjasama dengan pekerja lain untuk mencapai kejayaan secara berkumpulan. Jika korang tidak biasa dengan cara bekerja dalam berkumpulan, kemungkinan perasaan janggal dan susah untuk menyesuaikan diri itu akan ada. Lebih teruk lagi, jika korang masih terbawa-bawa sikap  di zaman persekolahan dimana korang suka bekerja sendirian tanpa campur tangan orang lain. Korang perlu ingat, teknik dan strategi pada masa lalu tidak menjanjikan kejayaan pada masa akan datang. Maksudnya, untuk berjaya, korang perlu sentiasa sesuaikan strategi dan teknik korang dengan keadaan yang baru.



Senang cite macam peribasa melayu tu "Bila masuk kandang kambing mengembek, sebaliknya jika masuk kandang harimau mengaum". Takkan lah korang nak masuk kandang harimau mengembek, dah tentulah kena ngap lebih cepatkan heee.... Jadi cubalah kuasai ilmu berkawan tu ok! Jangan jadi sombong dan suka memilih kawan sangat nanti mungkin kita akan dipulau atau dibenci oleh orang tampa sedar. So bila dah ada kawan tu janganlah dok gaduh-gaduh. Cuba jadikan kawan itu sebagai sahabat yang dapat bersama korang dikala korang susah, senang ataupun sedih. Memang sukar untuk mencari sahabat sekarang ni. Kadang-kadang kawan makan kawan pun ada. So sebelum bina hubungan persahabatan tu, kita kenal pasti betul-betul karakter kawan kita tu ok! Sampai sini je aku tulis hari ini, moga korang dapat ramai kawan & sahabat yang dapat bersama korang dalam apa jua keadaan ok !

No comments:

Post a Comment