Friday 7 October 2011

Skatebord ke Gilaan Remaja Ekstrem



 Papan luncur atau lebih di kenali dengan nama Skatebord board bagaikan papan luncur yang berkuasa yang mampu melakukan pergerakan-pergerakan menarik oleh pemain skateboard. Skateboard  menjadi ke gilaan remaja ekstrem kerana dapat melakukan aksi-aksi menakjubkan. Sudah tentu nama-nama seperti tony hawk, Alan Gelfand dan banyak lagi. Adakah anda tahu asalnya papan luncur dan penciptaannya  yang menjadi ke gilaan remaja ekstrem pada zaman kini??? skateboard atau papan luncur ini telah wujud sejak tahun 1904, asalnya ia berbentuk kotak kayu dan di bawahnya terdapat roda-roda untuk memudahkan peluncurannya. Setelah beberapa tahun kemudian ianya berubah bentuk menjadi papan kayu yang berukuran 2x4 kaki atau 61x121.9cm. Pada bahagian bawahnya terdapat empat roda dari logam.
                                                                 
  Pada sekitar tahun 1950 skateboard mulai populer di California, Amerika syarikat. Pada masa surfing yang sedang di minati oleh orang ramai di California. Bentuk skateboard berubah lagi buat kali ke 3 iaitu sama dengan skateboard pada masa kini, bentunya yang lebih cantik dan memudahkan pemain skateboard untuk melakukan skil. Dengan lebar papan 7 satu perempat sampai  8 inci. Manakala panjangnya pula 30 sampai 32 inci, ukuran roda yang lebih kecil membuatkan papan lebih kelihatan terang. Selain itu roda yang lebih kecil memudahkan skateboard meluncur lebih laju dan memudahkan pemain untuk melakukan skil-skil dengan lebih mudah.                          
Pada tahun 1976, Alan Gelfand mencipta satu gerakan baru semasa bermain skateboard. Gerakan tersebut di sebut sebagai The Ollie, pemain skateboard dapat melakukan loncatan  sambil melayang di udara dengan skateboard yang melekat di kakinya. Gerakan tersebut terkenal sehingga sekarang di kalangan pemain skateboard.

No comments:

Post a Comment