Monday 10 October 2011

History of Breakdance

                                                                                     
   Breakdance adalah satu tarian yang tidak usang di kalangan penari-penari hip hop.Tarian Breakdance ini didorong oleh Michael Jackson iaitu penyayi Pop yang terkenal dengan gerakkan Moon Walk dan Robot dance nya yang disiarkan di kaca television pada tahun 1974. Tetapi ada yang mengatakan tarian breakdance ini sudah muncul sebelum kemunculan penyayi pop iaitu Michael Jackson. Funk James Brown telah menunjukkan satu tarian yang menyerupai gerakan breakdance.
                                                       
 Dj Koll Herc adalah senior di dunia muzuk hip hop,dia telah menghasilkan  muzik yang berbeza dengan muzik lain iaitu muzik yang di kenali sebagai Beak beat yang menyebabkan breakdance mula popular di kalangan penarinya kerana dengan muzik tersebut parapenari breakdance dapat mencipta gerakan-gerakan baru seperti footwork yang di gabungkan dengan beberapa tarian yang di akhiri dengan skil seperti frezz. Ini membutkan breakdance mula terkenal.
                                                                                 
    Pada tahun 1980 an tarian breakdance ini sudah mula menjadi trend di Amerika. Boleh dikatakan pada setiap malam di beberapa tempat terdapat tarian breakdance yang di persembahkan oleh penari-penari breake yang ingin menunjukkan kebolehan mereka dalam tarian tersebut. Bukan setakat di jalanan tarian ini mula popular di club-club serta parti yang menjadi tempat untuk mereka menari. Pada tahum 1980 kemunculan pertandingan-pertandingan rasmi seperti Battle Of  The Year membuatkan tarian Breakdance ini semakin berkembang dan popular di mata dunia.

   Pada masa kini tarian ini menjadi semakin popular di luar negara seperti Thailand, Korea, Jepun, Taiwan dan banyak lagi  kerana adanya pertandingan-pertandingan rasmi untuk penari-penari breakdance seperti Red Bull, dan yang terbaru di Malaysia iaitu Showdown yang menjadi tempat untuk kumpulan-kumpulan penari ini menunjukkan bakat mereka.


                 

                                                                                                                         

No comments:

Post a Comment