Thursday 5 June 2014

Keperitan Hidup Allahyarham Tan Sri P Ramlee pada akhir hayat beliau




“ Hei !!! Hang Jebat kalau hang berani hang mai sini sat”. “Aku Hang Tuah mai sini nak tikam hang sebab hang dok derhaka ngan Sultan Melaka”. “Awat hang jadi gini Jebat? Aku p kedai sat, ko dok ngamuk sana sini”. Nate berok betul mu ni Jebat ! Stoppp Sstopp!!! Heee…. Mesti korang dok pening pale baca apa yang aku dok ngarut tu an? Heee… Sebenarnya aku ngah nak cuba jadi pengarah filem lawak ni. Mana tahu filem aku ni dapat sambutan an??? Heee… Mesti korang cakap aku ni kuat berangan je an? Takpa aku tak kesah pon heee.. Bila cerita pasal filem lawak ni teringat pulak aku dekat filem-filem dulu. Filem yang telah mencuit hati seluruh masyarakat. Filem apakah yang aku maksudkan? Filem yang aku maksudkan adalah filem yang bertajuk Do Re Mi, Pendekar Bujang Lapok, Bujang Lapok dan banyak lagi filem komedi yang telah berulang kali dimainkan di kaca television. Filem-filem ini walaupun telah berulang kali dimainkan namun setiap babak dalam ceritanya dapat mencuit hati para penontonnya. Mesti korang tahukan siapa pelakon yang menyerlah dan dikenang sehingga ke hari ini ? Tan Sri P. Ramlee, tepat sekali tekaan korang, itu pun kalau korang tekalah dan tekaan tu betul kan? Heee… Mesti korang rasa dia seorang yang kaya dan hidup senang lenang disepanjang pembabitannya di dalam dunia perfileman bukan?. Tapi sebenarnya tanggapan korang tu salah.


                                          





Tan Sri P. Ramlee Beliau telah dilahirkan pada 22 Mac 1929, iaitu selepas khutbah selesai pada pagi Hari Raya Aidilfitri di Pulau Pinang. Beliau adalah anak kepada pasangan Teuku Nyak Puteh bin Teuku Karim (1902 - 1955) dan Che Mah Hussein (1904 - 1967). Sebelum Che Mah melahirkannya, Che Mah telah mengadu sakit perut pada sebelah paginya. Tetapi, bapanya harus menunaikan sembahyang raya. Mujurlah ibu Che Mah tinggal bersama-sama dengannya. Ibu Che Mah telah memanggil bidan dan orang ramai mula berkumpul di rumah mereka. Selepas pulang daripada menunaikan solat, Teuku Nyak Puteh mendapati anaknya telah selamat dilahirkan. Ibu Che Mah telah memanggil cucunya dengan panggilan "Ramlee" kerana kesukaran memanggil nama "Teuku Zakaria". P. Ramlee menerima pendidikan awal di Sekolah Melayu Kampung Jawa dan Francis Light English School. Seterusnya, beliau menyambung pelajaran di Penang Free School sehingga meletusnya Perang Dunia Kedua. Ketika beliau masih bersekolah di Penang Free School, beliau dikenali sebagai pelajar yang kemas dari segi tulisan dan mempunyai bahasa yang menarik. Ketika zaman pendudukan tentera Jepun di Tanah Melayu, beliau belajar di Japanese Navy School (Kaigun Gakko) sebelum kembali ke Penang Free School apabila perang tamat.



                                               

P. Ramlee mula meminati bidang muzik apabila melihat rakan-rakannya bermain muzik di kampungnya. Beliau mula mengumpul duit hasil upahan orang dalam usaha untuk membeli sebuah biola. Ketika beliau bersekolah di Japanese Navy School, beliau pernah menjadi ketua dalam satu batalion seramai 150 orang. Apabila pertunjukan pentas diadakan pada setiap malam minggu, beliau seringkali diundang untuk menyanyi beberapa buah lagu. Ketika kecil selepas selesai mengaji Al-quran, P. Ramlee akan berlakon di padang di depan kawan-kawannya dengan aksi watak adiwira seperti Hang Tuah, Robin Hood, Zorro, Sea Hawk, Captain Blood dan Tarzan. Pada zaman kanak-kanak P.Ramlee terlalu kurus dan berjerawat batu ketika mudanya; suka ponteng sekolah, tidur dalam kelas, dan suka bermain dam. P. Ramlee bukan dari kalangan pelajar cemerlang. Beliau juga tidak gemar membaca, satu-satunya novel kegemaran P. Ramlee adalah berjudul ‘Atheis’ karya Achdiat K. Miharja. P. Ramlee seorang yang cekap bermain peralatan muzik seperti piano, gitar, biola, ukulele, trompet dan akordion. Bagaimanapun beliau tidak mahir bermain saksofon.

                                                                                                                                                                            


Ketika hayatnya, Seniman Agung Allayarham Tan Sri P. Ramlee yang akhir hayatnya mempunyai kisah tersembunyi yang ramai generasi kini tidak tahu mengenainya. Pada akhir hayat, tokoh seniman yang terkenal di Nusantara itu hidup bagaikan kera sumbang. Tiada kawan, tiada rakan rapat yang sama-sama membina populariti ketika di Studio Jalan Ampas bersamanya. Media massa pula bagaikan sudah tidak lagi menyokongnya, malah ada yang mahu menjatuhkannya. Ditamatkan kontrak dengan EMI dan Shaw Brothers, akhir hayat beliau penuh kegetiran dan paling menyedihkan ialah menghadapi masalah kewangan. Matinya dalam kemiskinan, namun khazanahnya filem dan muzik yang ditinggalkan kekal abadi dan bernilai jutaan ringgit. Khazanah seni ditinggalkan bukan milik beliau, bukan juga milik Malaysia. Shaw Brothers mengaut keuntungan dengan hasil kreatif P Ramlee. Difahamkan ketika itu, pihak tertentu berkomplot dan memulakan perang media memburukkan P Ramlee. Hasilnya, beliau dipulaukan, diejek dan pernah kena BOO oleh anak bangsanya sendiri. Ketika kesempitan wang, P Ramlee hanya makan nasi putih dan telur goring sahaja. Sepanjang pembabitannya selaku seniman, P Ramlee hidup berpindah randah tujuh kali. Dari studio Jalan Ampas, Boon Teck Road hingga ke Jalan Dedap. Semua rumah itu disediakan oleh Shaw Brothers, dimana P Ramlee bekerja. Beberapa tahun sebelum berpindah ke Kuala Lumpur, P Ramlee ketika itu sudah pun menempa nama tetapi hanya tinggal di sebuah rumah teres dua tingkat di Cedar Avenue.


                                                     


Tunku Abdul Rahman Ibni Putra Al-Haj, Perdana Menteri Malaysia pada 1964 pernah menawarkan jawatan Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan kepada P Ramlee tetapi ditolaknya kerana seandainya beliau menjawat jawatan menteri aktiviti seninya akan mati. P Ramlee juga merupakan orang pertama mengasaskan perkataan "Pawagam" iaitu singkatan panggung wayang gambar. Sepanjang hayatnya, P Ramlee tidak pernah mengawini “anak dara”, ketiga-tiga isteriya adalah janda. Isteri pertamanya, Junaidah Daeng Harris. Perkahwinan hanya kekal empat tahun, iaitu pada 1949-1953. Pada 1955 P Ramlee menikahi Noorizan Mohd Noor dan bercerai pada 1961. Isteri ketiganya iaitu Saloma, P Ramlee sering mengucapkan beliau ingin hidup seribu tahun lagi. Pada Saloma P Ramlee tetap hidup di dalam hatinya. “Perkahwinan kami dilafazkan dengan janji dan sumpah, bahawa kami takkan bercerai berai kecuali mati,” kata Saloma lalu menyatakan memang betul-betul perkara itu terjadi. Kata-kata terakhir P Ramlee kepada Saloma sebelum beberapa hari meninggal dunia. “ kita tak usah bercerai kita dah tua kalau nak bercerai biar bercerai mati, jangan bercerai hidup. P Ramlee juga dikatakan memiliki beberapa kelebihan iaitu boleh melihat dan meramal menerusi air, selain membantu merawat orang sakit menerusi perubatan tradisional. Beliau juga pernah meramalkan bahawa Malaysia akan maju pada Perdana Menteri yang ke empat. Ramalannya menjadi benar apabila Malaysia semakin dikenali di seantero dunia melalui pimpinan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir. P Ramlee memiliki tabiat pelik iaitu suka mencium bau nasi kandar yang masih lekat di tangannya. Nasi Kandar “Line Clear” adalah kegemarannya. Jika kita lihat dalam setiap Filem P Ramlee, beliau suka menggunakan angka “tiga”. Lihat sahaja filem-filemnya seperti Bujang Lapok, Do Re Mi, Pendekar Bujang Lapok, Nasib Do Re Mi dan ada beberapa lagi.


                                         
 


Pada pagi kematiannya hari Selasa, kira-kira jam 4 pagi, Saloma dikejutkan P Ramlee yang mengadu jantungnya sakit. Saloma segera memberi minuman air selawat dan ingin menelifon ambulans tetapi tidak diizinkan P Ramlee. P Ramlee berehat di atas katil sambil diperhatikan oleh Saloma. Belum sempat membuat apa-apa P Ramlee kelihatan resah dan jatuh ke atas ribaan Saloma. Pada ketika itu Saloma menyangkakan suaminya pengsan. Lebih sejam Allahyarham di pangkuan Saloma. Melihat tubuh P Ramlee tidak bergerak, Saloma terus memanggil ahli keluarga untuk menghubungi ambulans. Tiba sahaja di hospital, barulah Saloma tahu suaminya sudah meninggal dunia.


                                



Begitulah kisah hidup P Ramlee yang dapat aku kongsikan dengan korang semua. Kesian aku mengenangkan keperitan hidup Allahyarham Tan Sri P Ramlee pada akhir hayat beliau. Tapi tidak mengapa kerana kini filem dan seni lagu serta karya-karya beliau masih lagi ditonton dan didengar oleh rakyat Malaysia dari yang tua sampai yang muda. Setiap filem yang dibuat oleh P Ramlee menggambarkan data belakang masyarakat ketika itu. Oleh itu tidak hairanlah beliau dikatan seorang yang genius dalam bidang perfileman dan namanya dikenali seluruh dunia. Kepada korang yang nak menceburi dunia perfileman tu, aku nasihat buatlah filem yang berkualiti dari segi Bahasa dan tidak mengetepikan adab kita sebagai sebuah negara yang berbilang bangsa di Malaysia. Ingin aku petik dialok P Ramlee dalam filem Bujang Lapok apabila Ramli memarahi Sudin yang menegur seorang pengawal keselamatan berbangsa singh dengan bahasa yang kasar lalu Ramli (watak yang dipegang P Ramlee) “ Oii Sudin kau ni pun jagalah Bahasa tu sikit !” Bahasa itu melambangkan Bangsa kau tau !”. Lebih kurang macam tulah ayatnya. Ok itu sahaja buat hari ini ya pembaca yang dikasihi. Tangan aku pun dah krem ni heee… Terima kasih kerana sudi membaca !

4 comments: