Wednesday 4 June 2014

Sedarlah Wahai Anak Muda Seperti Pejuang Muda Rosli Dhoby

Sudah lama rasanya aku tak menulis di blog ni. Terlampau sebuk sangat dengan kerja sampai takda masa nak mencoretkan sedikit idea untuk dikongsikan kepada kamu semua. Errk ceh wah ayat aku tu macam ramai je pembacanyakan hee.. Ok lah aku tak nak banyak celoteh nanti korang pon letih lalu pergi minum teh dan tidur di atas katil heee…. Apalah yang aku dok mengarut ni kan? Heee… Baiklah hari aku nak kongsi dekat korang mengenai perjuangan seorang anak muda serawak yang pertama mati di tali gantung.


Rosli Dhoby namanya harum sehingga kini. Beliau merupakan seorang pejuang kemerdekaan Sarawak daripada penjajah British. Beliau berketurunan Melayu, berdasarkan kepada darah ayahnya berketurunan Palembang. Manakala ibunya berketurunan Melanau. Rosli Dhoby usiannya ketika itu baru 17 tahun dan menjadi pelatih guru. Namun semangat juang bagi menentang British yang ingin kembali menguasai Sarawak selepas Perang Dunia Kedua cukup mengagumkan. Rosli Dhoby seorang yang gemar membaca, mendengar redio dan dahaga akan ilmu. Beliau seorang yang gemar membaca buku mengenai pejuang Indonesia iaitu Sukarno. Rosli Dhoby ini juga seorang yang menghormati orang tua, oleh itu tidak hairanlah jika kematangannya melampaui usianya yang baru sahaja 17 tahun. Dia seorang yang gemar bergaul dengan rakan-rakannya. Malahan ada rakan-rakan Rosli Dhoby yang lebih berusia daripadanya. Dia juga mendapat didikan agama yang cukup daripada ayahnya yang merupakan Imam masjid di kawasan dia tiggal. Beliau iaitu Rosli Dhoby telah menjadi pelatih guru untuk mengajar anak-anak Sarawak. Walaupun umurnya masih muda semangatnya amat tinggi untuk menjadi pelatih guru demi menjadikan anak-anak Sarawak seorang insan berilmu.






Anak muda yang dilahirkan pada 1932 di Sibu menganggotai Gerakan Pemuda Melayu (GPM) yang ditubuhkan bagi menentang keluarga Brooke yang kalah dalam Perang Dunia Kedua tetapi mahu menyerahkan Sarawak kepada pentadbiran British selepas 1945. "Penduduk tempatan mahu keluarga Brooke (yang memerintah Sarawak dari 1839-1942) menyerahkan Sarawak kepada mereka untuk memerintah sendiri dan bukan menjual Sarawak kepada British dengan harga satu juta pound. Tindakan Sir Charles Vyner Brooke itu mencetuskan kemarahan penduduk Sarawak yang merasakan negeri mereka menjadi barang dagangan yang boleh dijual beli," katanya pada satu majlis dialog Sejarah Hero Melayu pada Zaman Awal Sarawak, di sini, baru-baru ini. Tindakan Charles menjual dan menyerahkan Sarawak kepada pentadbiran British pada 1 Julai 1946 mencetus semangat penentangan di kalangan penduduk tempatan terutama golongan cerdik pandai, kakitangan kerajaan dan guru. Sebelum itu, dua Ahli Parlimen British, D R Rees Williams dan L D Gammans melawat Sarawak pada Mac 1946 untuk mendapatkan pandangan penduduk mengenai isu penyerahan Sarawak sebelum dikemukakan kepada Majlis Negeri untuk kelulusan. Penduduk tempatan tidak memahami maksud sebenar penyerahan dan isu itu yang kemudian diluluskan selepas berdebat di Majlis Negeri dengan memihak kepada sokongan penyerahan iaitu 19 undi menyokong berbanding 16 undi menentang. Keputusan itu menyebabkan bermula 1 Julai 1946, British memerintah Sarawak, bagaimanapun, ramai penduduk tempatan tidak berpuas hati dengan keputusan berkenaan. Guru dan kakitangan kerajaan dari kalangan orang Melayu paling ramai menentang penyerahan termasuk Rosli serta mereka yang menganggap penyerahan itu tidak sah dari segi undang-undang dan sebaliknya menuntut kemerdekaan Sarawak.

Rasa tidak puas hati berterusan terutama di kalangan orang Melayu yang kemudian menubuhkan GPM untuk menentang penjajah. Atas rasa cintakan tanah air, Rukun 13 yang dianggotai 13 ahli GPM yang turut disertai Rosli mengadakan perjumpaan di Jalan Queensway, Sibu pada 21 Februari 1949 untuk mengusir Gabenor penjajah dan wakil yang lain. Puncak penentangan GPM tiba selepas Gabenor British kedua, Duncan Stewart yang mentadbir Sarawak membuat lawatan pertama ke Sibu. Mereka merancang mengambil peluang itu ketika Stewart melawat Sibu pada 3 Disember 1949, tarikh Rosli dipilih untuk menikam Stewart bagi memberikan gambaran kepada Inggeris yang masanya sudah tiba bagi Sarawak untuk merdeka. Sebenarnya Rosli tidak mahu terlibat dengan rancangan pembunuhan itu tetapi dia telah diyakinkan oleh seorang ahli Rukun 13 yang merupakan seorang peguam yang mahir dalam bidang undang-undang. Beliau telah memilih Rosli untuk merialisasikan hasrat Rukun 13 kerana Rosli lah calon yang paling sesuai. Hal ini kerana Rosli baru sahaja berumur 17 tahun dan dia tidak akan dekenakan hukuman gantung apabila melakukan pembunuhan itu. Sehari sebelum berlakunya peristiwa pembunuhan itu Rosli kurang bercakap di rumah. Dia hanya mengasingkan diri dan menunaikan solat sepanjang malam serta tidak tidur. Pagi itu dia bangun awal lebih kurang jam 5 pagi dan mula bergerak ke rumah temannya Morsidi Sidek sambil memakai baju ala-ala perjuang Indonesia iaitu idolanya Sukarno.

Pada jam 9 pagi, ketika penduduk Sibu berkumpul bagi menyambut Stewart dan beberapa pegawai Inggeris yang tiba dalam satu barisan panjang sambil pelajar mengibarkan bendera Inggeris dan Sarawak, Rosli pula bersedia ditengah-tengah orang ramai dengan rakannya Morsidi Sidek yang menyamar sebagai jurugambar. Kira-kira 9.30 pagi ketika Gabenor bergerak ke arahnya, Rosli terus mengeluarkan badik (senjata tradisi yang disapu racun) dan meluru serta menikam perut, sambil melaungkan perkataan: "keluar dari Sarawak atau kamu mati", pada masa yang sama Morsidi pula menyerang pegawai Inggeris, yang hanya dikenali sebagai Mr Dilks. Mereka berdua ditangkap polis di tempat kejadian, manakala Stewart yang dalam keadaan kritikal dihantar ke Hospital Lau King Howe Sibu sebelum diterbangkan ke Singapura pada pagi esoknya dan meninggal dunia tujuh hari selepas kejadian.




Rosli didapati bersalah menikam sampai mati Gabenor British Sarawak yang kedua, Sir Duncan Stewart dengan menggunakan pisau beracun di Sibu pada 3 Disember 1949.Faktor yang menyebabkan beliau terpaksa mengakui tuduhan tersebut adalah atas permintaan ibu beliau kerana ibu beliau telah diugut akan ditembak. Selepas beberapa bulan dalam penjara di Kuching, Rosli akhirnya maut di tali gantung pada 2 Mac 1950.Hal ini berlaku apabila pihak british membuat satu penipuan dengan mengatakan umur Rosli Dhoby pada ketika itu 19 tahun. Turut sama digantung adalah rakan seperjuangannya Morshidi Sidek, Awang Ramli Amit Awang Matsaruddin dan Bujang Suntong.Kematian mereka berempat telah menyebabkan gerakan penentangan anti-kolonialis di Sarawak berakhir secara mendadak. British juga tidak membenarkan jenazah mereka dibawa keluar dari kawasan penjara.

Tindakan itu kononnya bagi mengelakkan tunjuk perasaan dan bantahan ahli keluarga serta pihak antipenjajahan terhadap hukuman yang dijatuhkan terhadap mereka berdua, sebaliknya dikebumikan di satu sudut pekarangan Penjara Kuching, tanpa sebarang pengenalan pada kubur.

Pada 1996, Kerajaan Sarawak merasakan adalah tidak wajar untuk wira dan nasionalis berkenaan kekal terpenjara selepas dihukum gantung 46 tahun dulu. Dengan persetujuan ahli keluarga, kubur Rosli dan tiga rakannya digali semula dan dikebumikan dengan sempurna di tempat kelahiran asal mereka iaitu di Sibu. Dalam proses penggalian kubur itu timbul satu kmusykilan dimana apabila kubur Rosli digali didapati cebisa tulang atau apa sahaja berkaitan mayat tidak dijumpai berbanding dengan 3 lagi rakannya. Tambahan kuburnya berbau harum. Tanda tanya itu kekal sehingga hari ini. Walaubagaimanapun, istiadat pengkebumian penuh penghormatan sebagai pahlawan itu tetap diteruskan. Keempat-empat pahlawan itu dibawa dengan dua helikopter Nuri ke Sibu yang disambut lebih 2,000 warga Sibu. Jasad mereka dikebumikan di perkuburan Masjid An Nur pada 2 Mac 1996 iaitu bersamaan tarikh Rosli dijatuhkan hukuman gantung. Bagi penjajah British, Rosli adalah penjenayah, namun bagi penduduk Malaysia, beliau adalah wira yang berjuang dan menggadai nyawa untuk memerdekakan negeri ini dari cengkaman penjajahan.


Kandungan Surat Akhir Sebelum Dihukum Gantung

Dengan secharek kertas ini dan se‑putung pensil untuk renungan sepanjang masa. Saya si‑penulis Rosli Dhobi dalam lindungan Permai. Saudara2 dan saudari2 sa‑perjuangan, saya ta' lama lagi akan meninggalkan jejak tanah tumpah darakku yang ku chintai, dan utama sekali ayah bunda yang ku kasehi dan saudara2 semua, dengan nama Allah sifat pemurah dan pengampun saya menyusun 10 jari mohon ampun dan maaf atas kesalahan saya yang telah terjadi selama ini, saga sanggup berkorban nyawa untuk memperbaiki raayat yang telah di‑ budaki oleh penjajah, saya mengaku dan terima apa2 kesalahan di dunia ini saya ta'genter saya ta'takut mati, saya terima hukuman yang telah di jatohkan di‑mahkamah.

Saya berdoa kepada Allah s. w. t. Saudara2 saudari2 di‑akhir kelak balek ke‑pengkuan Ibu‑pertiwi. Sungguh begitu saya sudah sanggup menghapuskan orang putih yang berasin dan datang‑nya tetapi saya sudah tidak ada di dunia ini nama saya tetap harum seluroh Dunia sa‑genap plusuk. Akhir kata, hey! Saudara2 Saudari2 sekalian berjuanglah jangan mundur majulah ka hadapan

Amin ya rabbul alamin berkat do a laillahaitlahi Munamada rasululah. Dan saga uchapkan jutaan terima kasih kepada saudara Pa. S. Allah sahajalah yang akan membalas budi jasa‑nya dengan penuh layanan, nasiha yang belom pernah di‑dengar oleh saya dari awal hingga akhir.

Harapan ini surat jangan sekali di‑beri sesiapa pun. Simpan baik‑bai, barangkali di‑lain masa ada guna‑nya.

Ditulis pada 1‑3‑1950
Saya yang akan meninggalkan endah ini,



Itu sahaja yang aku nak kongsikan dekat korang. Tujuan aku menulis kisah Rosli Dhoby ini untuk membangkit dan menyedarkan semua remaja sekarang mengenai semangat cinta akan tanah air. Rata-rata remaja kini sebuk bersosial sehingga ada diantara mereka yang sanggup mengambil dadah, berpati liar semata-mata ingin mencari kepuasan kononnya. Jangan terlalu gembira sangat. Walaupun sekarang ini kita sudah lama merdeka, tetapi tidak mustahil suatu hari nanti kita akan dijajah semula akibat kecuaian generasi kini. Janganlah kita memusnahkan segala usaha perjuang terdahulu. Ingatlah kita yang bakal mentadbir dan memimpin negara pada masa akan datang. Jika rosak anak muda kita pada masa kini maka rosaklah pemimpin dan negara kita pada masa akan datang !

No comments:

Post a Comment